Soten suorat vaikutukset koulujen teknologiaan – TVT-suunnitelma päivitettävä

Yleinen

Suuri yhteiskunnallinen murros tapahtuu “sote-uudistuksen” myötä ja uskon, että se tulee vaikuttamaan myös jokaisen koulun arkeen. Hyvä uutinen on se, että muutoksen jälkeen sivistystoimesta tulee kunnan suurin yksikkö, jolloin yhteistoiminta tietohallinnon kanssa varmasti tiivistyy. Mutta pelkään, että muutos ei tule olemaan kivuton. Muutokseen tulee varautua päivittämällä TVT-suunnitelma.

Sote-muutos vie rahat ja resurssit?

Sote vie mennessään kunnan suurimman yksikön rahakukkaron, jonka turvin moni IT-ratkaisu on käytössä muissakin yksiköissä. Jatkossa siis monet IT-hankinnat ovat suhteessa kunnalle kalliimpia, siten myös kouluille. Eniten ehkä pelkään, että sote vie mukanaan suuren joukon osaajia, myös tietohallinnosta. Miksi uusi organisaatio ei houkuttaisi huippuosaajia mukaansa?

Vähemmällä hoidettava enemmän?

Kunnan suurinta asiakasta, sivistystoimea, palvelee siten entistä pienempi tietohallinto, jolla on käytössään sekä vähemmän rahaa ja henkilöresursseja. Samaan aikaan mm. laitemäärät moninkertaistuvat kouluissa, niin oppilailla kuin opettajilla. Oppimisen digitalisaatiossa käytetään hyvin moninaisia ja jatkuvasti muuttuvia pilvipalveluja ja työvälineitä. Vähemmän resursseja, enemmän tarpeita - voiko yhtälö toimia?

Muutos on mahdollisuus - tässä minun vinkkini:

  1. Järjestä itsesi täydennyskoulutukseen. Kun kehität omaa perusosaamistasi, on sinun helpompi ottaa tulevia muutoksia vastaan. Jos lähikoulutuksia ei ole tarjolla, etsi verkkokoulutuksia ja hyödynnä niiden tallenteet. Videot ja kirjatkin, kaikkea on tarjolla.
  2. Jokainen on itse vastuussa omista työvälineistään. Hankintatoimi ostaa mielellään sinulle juuri niitä välineitä ja laitteita, joita opetuksessasi tarvitset. Ne tarpeet pitää vaan perustella ja hyvä, jos ne nivoutuvat koulun TVT-tavoitteisiin. Koulun IT-infraa pitää myös kehittää tukemaan uutta opetusta ja uusia työvälineitä.
  3. Koulun tukipalvelut pitää ajatella uudelleen. Koska tietohallinto ei ehdi eikä osaa auttaa opettajaa hänen uudenlaisessa työssään, tarvitaan “pedagoginen helpdesk“ -palvelu.
  4. OppilasAgentti- ja Digitutor-toiminnan kautta uutta dynamiikkaa kouluun - juuri sitä johon OPS:kin kannustaa. Miksi ette tekin valjastaisi koulun suurinta resurssia eli oppilaita toimimaan myös opettajien tukena? OppilasAgentti-toiminta voisi myös olla uusi vapaavalintainen oppiaine peruskoulussa.
  5. Fiksut laite- ja järjestelmähankinnat ja linjaukset TVT-strategiaan - valinnat auttavat opetuksen kehittymistä. Fiksut laitteet hyötyvät myös uuden ajan laitehallinnasta, jossa ylläpitovastuu on käyttäjillä, opettajilla ja oppilailla. Kokonaan uusi juttu mielestäni olisi se, että laitteiden elinkaarihallinta integroitaisiin laitehallintaan, jolloin se mahdollistaa kokonaan uudenlaisen omaisuudenhallinnan laitemäärien kasvaessa.

Kaikki lähtee TVT-strategiastanne?

Päivitetään teidän TVT-suunnitelma yhdessä sellaiseksi, että sote-muutos ei vesitä koulujen teknologian kehitystä.

Soten muutosmyllerryksen myötä voimme kehittää opetuksen rakenteita kokonaan uusiksi nykyvaatimusten mukaisiksi. Koulujen teknologisten ratkaisujen- ja TVT-asiantuntijana haluan olla teidän kanssa eturintamassa miettimässä ja keskustelemassa eri ratkaisuista digitalisaation toteutumisessa teidänkin kouluissa. Tehdään TVT-suunnitelmasta elävä ja kehittyvä.

CE2A7956-ilona-tero-ahonen

Ota rohkeasti yhteyttä, pohditaan teidän tilannettanne!

  • Risto Korhonen
  • risto [at] ilonait.fi
  • 040-5057655

Risto Korhonen on toiminut opetuksen IT-ratkaisujen näköalapaikalla toimittamalla erilaisia teknologiaratkaisuja kaikille kouluasteille jo liki 30 vuotta.

Yhteistyökykyisenä innovaattorina Risto on ollut mukana monissa erilaisissa kehittämishankkeissa niin suunnittelu-, toteutus- kuin käyttöönottovaiheissa.

Avainsanat: , ,

Kommentit:

  1. Kiitos hyvistä neuvoista. Olen kansasi samaa mieltä, että ennakointi ja oma aloitteisuus on tässä asiassa tärkeää. Olen käynyt läpi valtavan uudistuksen puhelinkeskuksista älypuhelimiin ja tietokoneisiin ilman varsinaista koulutusta. Apuna ovat olleet juuri nuoret ja erilaiset avoimet kurssit.

    • Kiitos Leena. Olen iloinen siitä, että toisen asteen opiskelijoiden Digitutor-toiminta on ottanut jo tulille mm Sedussa, Ypäjän hevosopistossa ja pikku hiljaa monessa muussakin. Opiskelijat voivat olla se voima, joka auttaa meitä itseämme tekemään meidän työtämme eri tavalla. Tästä lisää http://www.oppilasagentti.fi -sivuilta.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *