Mitä työsi tekemiselle tapahtuu, jos pääkäytössäsi oleva pilvipalvelu kaatuu? Tilanne on onneksi erittäin harvinainen, mutta voi tapahtuessaan rampauttaa kaiken, mitä olit suunnitellut tekeväsi päivän aikana. Lue Andrein vinkit siihen, miten voitte varmistaa töiden jatkumisen myös epävarmoina aikoina.
Näin tapahtui 25.1.2023 klo 9.00 Suomen aikaa, kun Microsoftin palvelut kyykkäsivät. Toki joidenkin mielestä tällainen tilanne on vastaava kuin se, ettei tulostin toimi, mutta korjaantuu kyllä ennen pitkää. Sitä odotellessa voi itse nauttia vaikka kupillisen kahvia. Aikataulut voivat kuitenkin mennä pahasti solmuun, jos vaikkapa vain puolenkin päivän palaverit muuttuvat mahdottomiksi sen takia, että käytössä on vain yksi viestinnän ratkaisu.
Varmista, että datasi on turvassa
Tällä kertaa tilanteesta selvittiin muutaman tunnin sisällä eikä toistaiseksi ole kuulunut tietoa, että joku olisi menettänyt dataa. Mutta entä jos niin on käynyt? Miten toimia menetetyn datan kanssa? Kuka vastaa? Kuka korvaa? Lyhyt vastaus on, että palvelun ylläpitäjä käytännössä pesee kätensä ja jättää loppukäyttäjän itse vastuuseen immateriaalisesta sisällöstään. Pilvipalveluja ei myöskään palveluntarjoajan puolesta varmisteta, joten menetetty data on menetettyä. Jo 1990-luvulla 3M totesi: ”On kahdenlaista dataa: sellaista, joka on varmistettu ja sellaista jota ei vielä ole menetetty.”
Pilvipalvelujen varmistusta tarjoaa esimerkiksi Druva. Tule maksuttomaan webinaariin 23.2. Lue lisää ja ilmoittaudu webinaariin.
Varmistuksen tarjoavasta ratkaisuista saat mielenrauhaa
Onneksi markkinoille on tullut lukuisia erilaisia pilvipalveluiden varmistukseen tarkoitettuja ratkaisuja. Näistä vaihtoehdoista valittaessa olisi hyvä miettiä, mitä palvelulta halutaan. Halutaanko se myöhemmin laajentaa kattamaan myös esimerkiksi On-premise-palvelimia, päätelaitteita, eri pilvipalveluita jne. Osan varmistuspalveluista varmistavat vain M365-palvelut, mikä saattaa riittää osalle käyttäjistä. Osa varmistuspalveluista varmistaa datan ”ristiin”, eli Microsoft data varmistetaan AWS-palveluun. GDPR-syistä EU-alueella on tärkeää huolehtia siitä, että data varmistetaan EU-alueella sijaitseviin palvelimiin.
Lisäksi organisaation kannattaa miettiä vaihtoehtoista kommunikoinnin ja verkkokokoustamisen välineitä perinteisen Teamsin ja Google Meetin rinnalle. Mikäli organisaatiossa käytetään paljon verkkokokoustamista, ei muutama Zoom-lisenssi varmastikaan ole huono investointi jatkuvuuden kannalta.
Ilona on Zoomin virallinen kumppani ja jälleenmyyjä Suomessa. Kauttamme voitte ostaa lisenssit laskutuksella ilman luottokorttien kanssa räpeltämistä. Lue lisää siitä, millainen Zoom teille sopisi, niin jutellaan lisää.
Luotettavaa sähköpostiviestintää
Sähköposti onkin sitten hieman monimutkaisempi juttu. Harvalla organisaatiolla on käytössään kahta eri sähköpostipalvelua (esim. Microsoft ja Google rinnan). Joissain tilanteissa voidaan korvata viestintää siviilisähköpostin avulla, missä työnantajan ohjeistus on tietenkin tärkeässä asemassa. Jos siviilisähköpostin avulla voidaan viestiä, kannattaa sitäkin varten olla sitten joku tarkoituksenmukaisesti nimetty sähköpostiosoite, kuten etunimi.sukunimi@sahkoposti.com. Ei siis esimerkiksi 1337HaX0r@markkinointisapo.com.
Älä turvaa vain yhteen palveluntarjoajaan
Ilonassa on käytössä kaksi eri sähköpostipalvelua, molemmat eri domainilla. Toinen on Microsoft-palveluiden ja toinen Google-palveluiden takana. Lisäksi käytössämme on liuta videoneuvotteluun sopivia järjestelmiä, joilla voimme itse järjestää tapahtumia: esim. Zoom, Adobe Connect, Teams ja Google Meet. Käytännössä voimme myös osallistua melkein mihin vain muiden järjestämään tapahtumaan, jos se joko toimii web-selaimella tai siihen on olemassa jokin asennettava asiakassovellus.
Autamme mielellämme varmistukseen liittyvissä asioissa sekä erilaisten videoneuvotteluratkaisujen kanssa.
Ota rohkeasti yhteyttä ja käy katsomassa ajankohtaiset webinaarimme osoitteesta: https://www.ilonait.fi/webinaarit
ANDREI KOLMAKOW
Technical Manager
Ilona IT Oy
+358 45 129 4657
Comments