Jokaisen oppilaitoksen toimintatavat ja teknologiaympäristöt ovat nyt murroksessa. Kuinka pandemian jälkeen osattaisiin hyötyä teknologiasta laadukkaammin? Rohkeilla ja fiksuilla päätöksillä voidaan osaamisessa nousta mestareiden tasolle.
”Pelaaminen” Champions-liigassa on joukkuepeliä, jossa puitteet pitää olla kunnossa. Tarvitaan hyvä valmennus, hierojat, harjoitustilat, kunnon stadion ja isot valot, hyvä nurmi - ja myös kunnon nappikset. Kun opettaja astuu areenalleen, katsomossa hurrataan!
Vaikea ja tuntematon nykytilanne tarvitsee rohkeutta
Jokaiselle oppilaitokselle on haasteellista luoda uuden ajan oppimisen tavat. Opiskelijat, opettaja eikä työelämäkään ole enää entisensä, vaan jonkinlainen uusi. Millainen uusi, sitäkään emme varmuudella tiedä.
Jokainen opettaja – ja opiskelija – on nyt selviytynyt ja löytänyt jonkun tavan toimia digitaalisissa oppimisympäristöissä. Mutta tuntuuko teknologian käyttäminen luontevalta? Divaritasolla futiksen pelaaminen tuntuu kotoisalta, onhan ympärillä tutut kaverit ja kaikilla peliasutkin. Pärjätään.
Teknologia tarjoaa monia uusia polkuja
Teknologia tarjoaa yhä enemmän mahdollisuuksia – ja helpotuksia opetuksen arkeen. Pakollinen digiloikka on jo takana, valmiudet opetella uutta ovat olemassa. Uusia taitoja tarvitaan edelleen, jotta löydetään se luonteva tapa toimia eri opetustilanteissa, niin verkko- kuin läsnäopetuksessakin. Miksi raahautua enää isoon saliin perinteiselle luennolle? Miten muilla tavoin opetus voidaan järjestää isoissa saleissa? Miten varmistetaan aktiivinen osallistuminen ja vuorovaikutus? Miten huomioidaan erilaiset oppijat?
Jotta opetus nousisi Champions-liigan tasolle, tarvitaan mindsetin muutosta, niin opettajien kuin heidän tukijoukkojensakin. Täytyy valmistautua peliin ihan eri tavalla, panostaa kunnolla olosuhteisiin.
Zoom - Class.com - Panopto - Kahoot...
Zoom on mainio järjestelmä reaaliaikaiseen oppimiseen, mutta onko vaarana läsnäopetuksen luentomonologin siirtyminen verkkoon? Zoom-yhteyksien lisäksi on opettajalle tarjolla runsas setti työvälineitä, kun otetaan käyttöön Class.com-ympäristö. vuorovaikutusta, eriyttämistä, toki annos patistelua ja vahtimistakin.
Flippaamista on jo harjoiteltu paljonkin, mutta voisiko luentotallenne olla ”digitaalinen”? Siitä voisi tehdä asiahakuja, jossa voisi olla valmentavia aktivointeja väleissä? Kertoisiko data sen, mikä oli oppijoille vaikeaa? Olisiko Zoom- tai Teams-tallennekin jaossa aina automaattisesti, myös eri muodoissa, äänenä ja videona, diat eriteltynä? Tuottavatko oppijat itse videoita, mobiilissa tai selaimessa? Monipuolinen Panopto-tallennepalvelu vastaa näihin haasteisiin hyvin.
Kuka on se luennoitsija, joka vetää luentonsa läpi kahoottina? Joka mittaa ymmärryksen tai mielipiteet sopivissa vaiheissa? Aktivoi kuulijoita kirjoittamaan mielipiteitään ja ideoitaan osana luentoa? Toki äänestyksiä voi tehdä kättä nostamallakin, mutta Poll-työkalulla jää data talteen. Kaikilla oppijoilla on kännykkä tai tietokone, Kahootissa on tusina erilaisia työkaluja aktivointiin, myös pelillistäviä.
Entä jos kokeilisitte Kahoottia suunnittelupäivillä? Tai laittaisitte Kahootin jakoon ennen suunnittelupäivää? Olisi tuoretta dataa ruodittavaksi.
Monenlaisia uusia mahdollisuuksia erilaisiin opetuksen pelikuvioihin ja taktiikoihin, joilla voidaan saavuttaa tavoitteita, oppimista. Luontevasti arjessa, mutta myös koukuttavasti.
Digihyvinvointia Academic Software -alustalla
Erilaisten työvälineiden runsauden kirjo on valtava. Tietohallinnossa ehkä tiedetään, että Biorender on hankittu tutkimusten visualisointiin tai SPSS tilastolaskentaan. Tai että Canva on maksutta kaikkien käytössä. Mutta miten opiskelija nämä voisi tietää? Oikeilla välineillä saa parempia tuloksia aikaiseksi.
Academic Software -alustalla tuodaan niin kampus- kuin volyymilisenssit näkyville sekä mahdollistetaan pääsy virtualisoituihin ohjelmistoihin ja Azuren pilvipalveluihin. Lääkiksen opiskelijalle näytetään heille tarkoitetut työvälineet, media-alan opiskelijoille heidän omansa. Hyödynnetään siis Azure-ryhmien roolitukset. Ja kun on asennus- tai yhteyspulmia, niin Academic Softwaren oma support auttaa - silloinkin kun opiskelija asentaa ohjelmaa koneelleen.
– Digihyvinvointia on se, että hyvät työvälineet ovat helposti tarjolla kaikille.
Ilonan asiantuntija mukaan yhteiseen keskusteluun
Me Ilonassa olemme opetuksen luotettava pakki tai huoltojoukko, joka auttaa oppilaitostanne nousemaan liigassa seuraavalle tasolle. Me olemme digioppimisen hubi - meillä on tietoa, miten eri oppilaitokset teknologiaa hyödyntävät, saamme heiltä arvokasta kokemustietoa teidänkin hyväksi. Meillä on hyvät yhteydet valmistajiin, joiden kanssa voimme kehittää uusia pelikuvioita ja taktiikoita.
Kun valmennustiiminne kokoontuu seuraavan kerran, ottakaa meidät mukaan sparraamaan!
Autetaan opettajia – ja opiskelijoita – nousemaan liigassa, jos ei champions-tasolle, niin ainakin mestaruusliigaan. Fiilistelemään omasta tekemisestään!
PS. Emme halua unohtaa tutkijoitakaan. He puurtavat omien artikkeleiden ja tutkimustyönsä parissa. Heistä jokainen ansaitsee avukseen Turnitinin Draft Coachin.
PPS. Mainio teemaan liittyvä on myös Campus Technologyn blogi:
PPPS. Jalkapallon MM-kisat menossa … ja Brasiliahan sen voittaa!
Ilona IT Oy
Oppimisen teknologian jälleenmyynti
Softatukku-puitesopimus
Pedagogista koulutusta ja teknistä osaamista
Risto Korhonen
040-505 7655
risto [at] ilonait.fi
Sovi tapaaminen, tästä kalenterivaraukseen
Comments