top of page
Writer's pictureristo

Kuinka vapautat opiskelijoittesi luovuuden?

Luovuus – yksi tärkeimmistä tämän päivän ja tulevaisuuden ajattelun taidoista, se on meissä jokaisessa. Oma luova tuottaminen on tärkeä osa itsetuntoa ja arjen hyvinvointia. Luovuutta on monenlaista, se voi olla taitoa tuottaa toimivaa koodia, toimia yhdessä jääkiekkokaukalossa tai omien ajatusten esittämistä sinulle mielekkäällä tavalla. Luovia olemme me kaikki, eivätkä vain ”ne luovat tyypit”.

Luovuus on korostetusti noussut esille yhdeksi tärkeimmistä rekrytointi-ilmoitusten kriteereistä, kertoo LinkedInin datahavainnot. ”Organisaatiot tarvitsevat ihmisiä, jotka osaavat luovasti lähestyä ongelmia ja tehtäviä kaikissa liiketoiminnan rooleissa.” Luovan ajattelun ja ongelmaratkaisukyvyn merkitys kasvaa.


1. Hyvillä digitaalisilla työvälineillä on helppo aloittaa = oppilaitoksen perustaso

Adoben maksuton Spark-ohjelmistoperhe on hyvä esimerkki työvälineistä, jota voidaan antaa kaikille käyttöön. Spark Video, Page ja Post toimivat selainpohjaisesti kaikille tietokoneilla ja myös mobiilisti. Videoiden luominen (Video), websivustojen hyödyntäminen jakamiseen ja esittämiseen (Page), graafiset julkaisut (Post) avaavat opiskelijoille aivan uusia tuottamisen mahdollisuuksia.


Jotta kaikki, myös peruskoulun oppilaat, saavat Adobe Spark -ohjelmat käyttöönsä, pitää Adoben lisenssihallinta integroida koulun tai kunnan käyttäjähallintaan. Katso lyhyt webinaaritallenne siitä, kuinka intgerointi tehdään. Tämä on sukkela prosessi ja sen jälkeen kaikki voivat kirjautua Adoben palveluun omilla henkilökohtaisilla tunnuksillaan.


2. Selkeä polku kehittyä luovassa tuottamisessa edistyneemmillä Adobe-ohjelmilla


Opintojen aikana on tärkeää päästä perehtymään syvemmin ammattilaisten työtapoihin ja välineisiin. Niiden osaaminen mahdollistaa aidon yhteistyön eri yritysten ja yhteisöjen kanssa, sillä kaikki yritykset tarvitsevat apuja viestinnässä, markkinoinnissa ja vaikka palvelujen kehittämisessä. Hienoa on myö sse, jos opintojen aikana pääsee kokeilemaan myös orastavia tulevaisuuden teknologioita, sillä harvoin työpaikoilla on mahdollisuutta hankkia ja kokeilla viimeisimpiä teknologiauutuuksia. Yhteistyö opiskelijoiden kanssa tarkoittaa valtavaa uutta luovaa resurssia yrityksen käyttöön ja opiskelijalle se antaa mahdollisuuden tehdä oikeita tuotantoja, ehkä tienatakin jotakin. Opiskelijana on aikaa tehdä, kokeilla ja oppia, niistä taidoista on varmasti apua myös valmistumisen jälkeen.

Adoben BYOD-lisenssimalli mahdollistaa koko Adobe CC -ohjelmistopaketin kaikille opiskelijoille käyttöön niin, että hän voi asentaa kaikki ohjelmat omille laitteilleen, tietokoneelle ja mobiiliin, käyttää niitä sekä koulussa että kotona. Näin opiskelija voi intoutua tuottamaan juuri silloin, kun inspiraatio iskee, niin pitkään kuin hän itse haluaa, paikasta riippumatta.

Suomessa monet ammatilliset oppilaitokset ja lukiot ovat hankkineet BYOD-lisenssit, myös muutamia kuntatason ratkaisuja on tehty.

  • Adoben BYOD-malli maksaa 2500€/vuosi Alv0% ja sillä oppilaitos voi jakaa lisenssit 500:lle opiskelijalle koko Adobe CC -paketin kaikki 22 ohjelmaa käytettäväksi niin tietokoneella kuin mobiileissa. Bonuksena Adoben oma pilvipalvelun tiedostojen jakamiseen ja työskentelyn jatkamiseen eri laitteilla.

  • Adobe CC -lisenssi voidaan hankkia myös koulun tietokoneisiin koululisenssinä 27€/laite/vuosi, minimiensioston määrä on 25 kpl.

    • Koululisenssillä varustetaan luokkatilat ja yhteiskäyttöiset mediahubit, kuten Studio-ratkaisut


Miten edetään - pohditaan yhdessä?

​​

Kun pohditte opetuksenne digitalisointia hankkimalla laitteistoja ja ohjelmistoja käyttöönne, ottakaa yhteyttä. Laitteet monesti hankitaan puitesopimuksien kautta, mutta vasta ohjelmistot ja niiden käyttöönotto herättävät laitteet "henkiin" luovan tuottamisen työvälineiksi.

Pohditaan yhdessä oikeat ohjelmistot, varmistetaan niistä teille sopiva lisenssiratkaisu. Mietitään samalla, miten autetaan opettajianne parhaiten hyötymään investoinnistanne, avuksenne on tarjolla

-> Pohditaan yhdessä teidän kunnan tai koulun omaa luovan tuottamisen työvälineiden valikoimaanne!


 

SININ JA PETEN VIDEO


Videolla Poken opiskelijat, Sini ja Pete, kertovat omista opiskelukokemuksistaan Pohjoisen Keski-Suomen ammattiopistolla (POKE). Heille on mahdollistettu ammattimaisten työvälineiden käyttö.


  • Löydät Sinin ja Peten myös Instagramista

 

Risto Korhonen

Risto Korhonen on oppisen teknologian asiantuntija, kokemusta alasta yli 30 vuoden ajalta.

Hyvällä yhteistyöllä voimme varmistaa teknologian investointien vaikuttavuuden.


risto@ilonait.fi 040-505 7655

@ristonline

165 katselukertaa0 kommenttia

Viimeisimmät päivitykset

Katso kaikki

Comments


bottom of page