Ilona IT toimii keskeisessä roolissa Eurooppalaisen lasten yliopistojen verkoston Phereclos-hankkeessa, jota rahoittaa Euroopan unionin Horizon2020. Hankkeen päätavoitteena on löytää kestäviä käytänteitä kouluyhteisöjen (oppilaat, opettajat, vanhemmat ja rehtorit) ja koulun ulkopuolisten tahojen välisen koulutusyhteistyön ja tiedepääoman vahvistamiseen. Suomessa hankkeen ainoa koordinoija on SnellmanEDUn Lasten yliopisto, jonka näkökulmana on löytää käytänteitä harvaan asutun alueen avoimen koulutuskulttuurin ja tiedepääoman kehittämiseksi.
Emill on Ilona IT:n kehittämä matalan kynnyksen yhteisöllinen palvelu, joka auttaa opettajaa ja oppijaa pärjäämään arjen TVT-haasteiden kanssa. Lisätietoja palvelusta löydät täältä.
Vieraskynässä SnellmanEDUn hankekoordinaattori Niko Kyllönen kertoo, mitä iloa käyttäjälle on Emillin käytöstä Phereclos-hankkeessa, kenelle ja miksi.
Mitä käytätte Emilliä hankkeessanne?
Emill on osoittautunut hyvin helppokäyttöiseksi työkaluksi hankkeen eri toiminnoissa. Helmikuussa 2021 julkaisimme EduGo-oppimisympäristöömme maksuttoman Tiedekasvatuksen perusteet (2 op) -non-stop-verkkokoulutuksen, jossa opiskelijat tuottavat ja jakavat tiedekasvatusprojektin suunnitelmansa Emillillä. Avoimen koulutuskulttuuritavoitteen mukaisesti tavoitteena on saada sisällöt kaikkien kasvattajien käyttöön hankkeen edetessä. Lisäksi tuotamme Emilliin pedagogisia ideoita Lasten yliopiston Digimaailman -virtuaalikerhojen, Digimaailmassa julkaistavien Tiedetuubin lasten tiedeartikkeleiden soveltamiseen koulussa ja koulun ulkopuolella.
Miten Emill on edistänyt tiedekasvatukoultustanne?
Emillin helppokäyttöinen editori on mahdollistanut tiedekasvatussuunnitelmien kytkemiseen opetussuunnitelmien perusteisiin myös heille, joilla ei ole opettajan tai varhaiskasvattajan taustaa (mm. tutkijat, vanhemmat ja kerho-/leiriohjaajat). Lisäksi editorin rakenne muistuttaa sisällöntuottajaa ottamaan huomioon mm. oppimisteknologiat ja -ympäristöt sekä oppimista edistävät toimijaverkostot. Editori tukee monimediaista sisällön tuottamista ja lopputuotos on aina tyylikäs ja mobiilikäyttöliittymäystävällinen. Kouluttajan näkökulmasta suunnitelmien tarkistaminen on sujuvampaa verrattuna tekstitiedosto-palautteisiin.
Millaisena näet Emillin mahdollisuudet tiedekasvatuksen saralla?
Perinteisesti tiedekasvatussisältöjen tuottajat ovat opetus- ja kasvatusalan ammattilaisia tai opiskelijoita. Lisäksi monet tiedekasvatusisällöt ovat melko hajallaan eri lähteissä ja niiden muokkaaminen on paljon haastavampaa kuin Emillissä. Uskoisinkin, että Emill auttaa muuttamaan näitä käsityksiä ja käytänteitä avoimemmiksi ja joustavimmiksi. Emill tukee myös tiedekasvattajien välistä vuorovaikutusta, kun sisällöistä voi kommentoida suoraa ja privaatimmin Emillin chatin kautta.
Osallistuuko Ilona IT hankkeeseen muuten. Jos kyllä, niin miten?
Kyllä. Tämän kevään aikana Lasten yliopistomme järjesti Suomen ensimmäisen Tiedekasvatusohjaajakoulutuksen, jonka webinaarisarjaan. Ilonan Maj-Britt Kentz toi avartavia näkökulmia opetusteknologian mahdollisuuksista oppilaiden osallistamisen ja luovuuden tukemisessa. Yhteistyö jatkuu ensi elokuussa, kun toteutamme maksuttoman Virtuaalikerho-ohjaajakoulutuksen (5 op).
Paikkoja on rajoitetusti, joten kannattaa tutustua ja myös kertoa koulutuksesta etäohjatun virtuaalitiedekerhon järjestämisestä kiinnostuneille tutuille!
Lue lisää Ilona IT:n näkymisestä Phereclos-hankkeessa:
Lisätietoja:
Niko Kyllönen
Hankekoordinaattori
SnellmanEDU
+358 44 7462843 niko.kyllonen@snellmanedu.fi www.snellmanedu.fi/phereclos-hanke
Comments