Virtuaalitodellisuus (VR) ja lisätty todellisuus (AR) ovat yhä vahvemmin lasten ja nuorten jokapäiväisessä arjessa - useimmiten pelimaailmoissa. Mutta kuinka hyödyntää, käyttää ja tuottaa itse VR-aineistoja oppimisessa normaalissa koulussa? Vastauksen tarjoaa ClassVR, joita onkin jo hankittu lukuisiin kuntiin Suomessa.
VR-teknologia tarjoaa mahdollisuuden tutustua erilaisiin ympäristöihin, paikkoihin, esineisiin, historiaan tai vaikka luontokohteisiin. Voit matkustaa Marsiin tai egyptiläisiin hautoihin, ajassa eteen- tai taaksepäin.
1. Opettaja ohjaa VR-käyttöä luokassa
Sinulla on luokassa yli kaksikymmentä oppilasta. Miten tuoda VR-maailmat luokkaan hallitusti?
Kaikki aiemmat ratkaisut ovat olleet yksittäisiä laitteita, joissa on tarvittu lisänä joko
älypuhelin tai supertehokas tietokone. Monet VR-laseista on suunniteltu vain pelikäyttöön. ClassVR-ratkaisussa saat käyttöösi koulukäyttöön suunniteltuja VR-laseja kestävissä kuljetuslaukuissa. Ne ovat itsellisiä laitteita, jotka liittyvät teidän langattomaan verkkoonne helposti, ottavat yhteyttä uudenlaiseen palveluun - ClassVR-portaaliin.
Portaalisssa opettaja kokoaa halutut opetuskäyttöön suunnitellut VR-materiaalit ja jakaa ne helposti ja hallitusti palvelusta kaikille luokan VR-laseille. Opettaja näkee, kuinka oppilaat hyödyntävät ja etenevät materiaaleissa. Näin opiskelijat toimivat turvallisissa ympäristöissä ja ClassVR:n käyttö on sallittu kaiken ikäisille, mitään ikärajavaatimuksia ei ole.
2. Oppilaiden itsenäistä tutustumista materiaaleihin
Valtava aineistopankki mahdollistaa sen, että opiskelijat voivat kukin tutustua itsenäisesti
erilaisiin materiaaleihin. Tämä mahdollistaa VR- ja AR-aineistojen monipuolisemman
hyödyntämisen.
Voit antaa opiskelijoiden etsiä teemaan sopivia aineistoja materiaalipankista
Voit myös tuoda omia materiaaleja palveluun, joita headseteillä katsellaan
Voit luoda myös lisää AR-aineistoja vaikka Minecraftilla tai Windows 3D Paintilla.
3. Opiskelijoiden omat materiaalit ja projektit
ClassVR-portaaliin voit ladata portaaliin myös omia ja opiskelijoittesi tekemiä materiaaleja (3D ja 360). Sama portaali on käytössä kaikilla kunnan koulun opettajilla, jolloin materiaaleja voidaan jakaa toisten käyttäjien kesken helposti. VR- ja AR-aineistoja voi luoda hyvin monin eri tavoin, myös 360º kuvia ja videoita on yhä helpompi tuottaa, onneksi 360º kameratkin ovat jo edullisia hankkia.
Bonuksena järjestelmässä on mahdollisuus jakaa omien opiskelijoiden tuotoksia globaalisti kaikkien ClassVR-käyttäjien verkostoon. Toisin ajateltuna, tämä mahdollisuus tarkoittaa myös sitä, että "community" tuottaa koko ajan lisää materiaalia kaikkialta maailmasta sinun käyttöösi!
Hyödynnä ThingLink-alustalla tehdyt materiaalit
Kun luot omia VR-materiaaleja ThingLink-alustalla, voit tuoda ne ClassVR-portaaliin ja siten jakaa ne helposti oppilaille. Katso video (https://youtu.be/FOSbaXcT1R0), kuinka ThingLink -aineiston saat ClassVR-portaaliin aivan, kuten se olisi yksi materiaali muiden tavoin.
4. Ohjelmoinnin "next level" - koodausta 360º
ClassVR-ratkaisu on integroitu CoSpaces-järjestelmän kanssa. CoSpaces (https://cospaces.io/edu/)-alustan ilmaisversiolla voit luoda omia VR-maailmoja
hyödyntäen erilaisia maisemia ja hahmoja. Voit myös koodata animaatioita VR-alustalla,
näin koodaamisharrastus saa aivan uuden tason!
5. UUTTA - Avantis World 360-virtuaaliset maailmat
ClassVR:n valmistaja Avantis Ltd on kehittänyt 360-virtuaaliset maailmat, jossa sekä opettaja että opiskelijat liikkuvat avattarina, hyödyntäen uusia ClassVR-headsetin ohjaimia (USB controllers) tai selaimen näppäimistöä. Opettaja voi kutsua opiskelijat virtuaaliseen maailman headsettien tai selaimen avulla, esitellä heille asioita, teettää ryhmätöitä tai antaa opiskelijoiden tutkia ja opiskella itsenäisesti. Enää kaikkien ei tarvitse olla samassa tilassa, kun headsettejä käytetään.
Avantis World on nykyisille asiakkaille maksutta käytössä syyskuun loppuun
Avantin Worldin saa lisätuotteena yhden tai 3-vuoden sopimuksella
Edullisimmillaan pakettihinnalla ClassVR-portalin vuosiuusinnan yhteydessä
Eri vaihtoehdot löytyvät verkkokaupastamme
Tämä on yksi Avantis Worldin maailmoista, jonne voit viedä oppilaasi oppimaan yhdessä tai itsenäisesti. Jokaisessa maailmassa on paljon nähtävää, eri rasteja ja tehtäviä.
ClassVR mahdollistaa VR-maailmoiden tuomisen kouluusi ja luokkaasi
ClassVR-ratkaisu on suunniteltu ryhmäkäyttöön. Paketti sisältää 8x lasit, laukun niiden säilyttämiseen, lataukseen ja siirtämiseen. Laseissa selkeä käyttöliittymä, josta valita eri aineistot. Hyödyllisiä lisävarusteita olisivat selfie-stick, jolla saat kameran katoamaan kuvasta. Myös Monopod-jalusta on hyvä, sillä varmistat tärähtämättömät laadukkaat 360-kuvat ja -videot. Monopodilla mahdollistat kuvauksen niin, että kuvaaja laukaisee kuvan kännykällä tai tabletilla niin, ettei itse ole kuvassa.
ClassVR Premium -case, 8x headsettiä, 8 controlleria
Theta Z1 360 -kamera verkkokaupassamme
Sirui Monopod -jalusta
ThingLink -ohjelmisto koulun tai koko kunnan käyttöön - kysy
Ja koulutusta toki tarpeen mukaan - aloitetaan maksuttomalla esittelyllä!
Missä muualla lapset ja nuoret voisivat tutustua hallitusti VR-maailmojen hyötykäyttöön kuin koulussa?
Järjestelmän hankinnan yhteydessä saatte käyttöönne mainion videokirjaston itseopiskeluun, se auttaa käyttöönotossa ja kertaamisessa. Mutta kun ClassVR-järjestelmä on monipuolinen, hyvä käyttöönottokoulutus on eduksi.
Kun pohditte VR/AR-ratkaisujen hankintaa kouluunne tai kuntaanne, ottakaa yhteyttä Ilonan asiantuntijoihin. Mitä laitteita tarvitaan? Millaista koulutusta opettajille? Mitkä ovat
opetukselliset tavoitteenne? Huolellinen suunnittelu auttaa tässäkin.
Lisätietoja:
RISTO KORHONEN
Myyntijohtaja, 040 505 7655, risto@ilonait.fi
Ilona IT on oppimisen teknologian ratkaisujen jälleenmyynti- ja koulutusyritys. Haluamme mahdollistaa jokaiselle opppilaalle mahdollisuuden perehtyä VR-materiaaleihin ja siten kokea uutta oppiessaan.
Ilona IT on ClassVR -ratkaisujen maahantuoja ja jälleenmyyjä Suomessa.
Comentarios