Uusi opinnäytetyöprosessi nopeuttaa valmistumista ja poistaa plagioinnin pulmat

Turnitin

Viime aikojen uutiset ovat nostaneet taas opinnäytetöiden plagioinnin esille (Yle 22.4.2019). Harmillisia kaikki, mutta nämä ovat myös ilmentymiä siitä, että ohjauksen ja oppimisen prosessi ei toimi optimaalisesti, sitä pitää siis muuttaa. Jos opiskelija joutuu konkreettisesti opettelemaan tieteellisen tekstin kirjoittamisen vasta opinnäyte-vaiheessa ja plagioinnin raportti luodaan vasta työn jätettämisen jälkeen, on vika prosessissa.

Turnitin Feedback Studio -järjestelmän avulla opinnäytetyöprosessi muuttuu niin, että siitä hyötyy niin opiskelija, ohjaaja kuin oppilaitoskin.

  1. Kun Turnitin otetaan käyttöön kaikissa arjen kirjoitustehtävissä jo ensimmäisellä vuosiluokalla, tulee tieteellisen kirjoittamisen prosessi tutuksi heti (oppimispäiväkirjat, työselosteet, jne)
  2. Kun panostetaan opiskelijan monipuolisempaan ohjaamiseen opinnäytevaiheessa, saavat opiskelijat työnsä tehtyä ja valmistuvat.
  3. Ohjausta on hyvä kehittää toiminnallistavaan, eli autetaan palautteella oppijaa työssään

Katso video "Turnitin kahdessa minuutissa".

Opinnäytetyöprosessissa ohjaus on keskiössä. Turnitinin avulla mahdollistetaan oikea-aikainen ohjaus, se auttaa prosessin toteutumisessa ja oppimisesta tulee laadukkaampaa. Samaan aikaan laadukkaampi ohjaus keventää ohjaajan työtaakkaa!

Miten Turnitinin ”prosessi” toimii?

  • Turnitin on käytössä koko opinnäytetyöprosessin ajan.
  • Opiskelija palauttaa jo ensimmäisen tutkimussuunnitelman Turnitin-tehtävään (esim Moodlessa)
  • Opiskelija näkee heti palautuksen jälkeen plagiointiraportitn
  • Jos raportti kertoo virheistä, voi opiskelija korjata ne itse ja palauttaa työn uudelleen - tässä vaiheessa tapahtuu myös sitä oppimista
  • Ohjaaja saa oppilastyön luettavakseen ”sähköisesti”, hän voi ohjata ja antaa palautetta, sekä arvioida monipuolisilla työkaluilla suoraan ”dokumenttiin” niin, että opiskelija näkee ne omasta näkymästään.
  • Ja näin opiskelija jatkaa työskentelyä ja palauttaa uuden työversion
  • Kun viimein työ on valmis, tietää sekä opiskelija että ohjaaja, ettei työhön ole jäänyt plagiaattivirheitä
    • = iso etu oppilaitoksen laadulle ja maineen hallinnalle!

Teknisiä etuja plagioinnin havaitsemisessa!

Turnitinia voidaan käyttää integroituna yhden tai useamman muun oppimisen järjestelmien kanssa, näin käyttöönotto on sukkelampaa. Tyypillisemmin integrointi tehdään Moodleen, mutta esimerkiksi IB-lukioilla on oma Manageback.
Uutta on Turnitinin integroituminen Microsoftin Teamsin kanssa.
Käyttäjähallintaan löytyy HAKA-integrointi ja uutena myös kirjautuminen Google G-suiten tunnusten avulla.

Merkittävä asia on myös ”käännösplagiarismi”. Mikäli opiskelija kääntää suoraan tekstiä kielestä toiseen, havaitsee Turnitin samankaltaisuuden. Tämä toimii etenkin isojen kielien välisissä käännöksissä. Järjestelmään kuuluu vakiona myös noheva ETS-kielenhuoltotyökalu havaitsemaan virheet englannin kielessä.

Laajasti Suomessa käytössä

Suomessa Turnitin on jo käytössä 10x yliopistossa ja muutamassa ammattikorkeakoulussa, sekä useissa kymmenissä lukiossa kautta maan. Turnitin on eniten opetuksessa käytetty ”tekstin samankaltaisuuden” havaitsemisen järjestelmä.

Haluattehan kokeilla?

Mahdollistamme kaikille oppilaitoksille ja opettajille ilmaisen pilotoinnin. Lisäksi koulutuksellamme perehdytämme teidät järjestelmän käyttöön, jolloin pilotointi on teille selkeä ja nopea prosessi. Vain kokeilemalla voitte nähdä ja ymmärtää, miten Turnitin auttaa teidän oppilaitostanne.

  • Tervetuloa kokemaan itse:
  • Turnitin opetuksessa -esittelywebinaariin: 7.5 klo 15:15-16:00
  • Miten kehittää opinnäytyöprosessia Turnitinilla? -webinaari 17.5 klo 12:30-13:30
  • Tutkijoiden ja kustantajien käyttöön iThenticate-järjestelmä, esittely 10.5 klo 11:00-12:00
  • Ilmaisen pilotin käyttöönottokoulutus: 27.5 klo 14:30
  • Ilmaisen pilotin käyttöönottokoulutus: 10.6 klo 14:30
  • Info ja ilmoittautumiset: http://bit.ly/ilona-verkkoseminaarit

Turnitinin avulla oppimista ja opetusta voidaan kehittää. Kaikki ”tekstien samankaltaisuudet”, jotka järjestelmä löytää, tarvitsee opettajan tulkinnan. Me kaikki teemme virheitä ja ne on hyvä prosessin aikana korjata. Tapaus muuttuu virheistä plagioinniksi vasta, kun siitä on tehty akateeminen päätös.

Risto Korhonen, oppimisen asiantuntija. Kuva Savonlinnan edestä kesällä 2018.Risto Korhonen
Asiantuntija
puh. 040 5057655
risto [at] ilonait.fi

Risto Korhonen on toiminut oppimisen teknologian parissa vuosikymmenet. Hänellä on vankka kokemus ja ymmärrys siitä, miten lanseerata teknologian uusia mahdollisuuksia opetuskäyttöön.

Sinua saattaa kiinnostaa myös:

 

Avainsanat: , ,

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *