Opettaja – teetkö pilipalihommia?

Koulutus, Yleinen

Lueskelin Mobiilitotaali-verkkokoulutuksemme opettajien kehittämissuunnitelmia. Viisaat opettajat kertoivat haluavansa nähdä mobiilioppimisen ja digitaaliset välineet osana kokonaisuutta, ei vain yksittäisinä pilipalihommina osana kaikkea muuta. Monessa kunnassa on lähivuosien aikana jouduttu menemään villahousut edellä puuhun laitteiden kanssa, sillä langattomat verkot ja pilvipalvelut ovat vasta nyt tulossa tosikäyttöön kouluissa.

Laitteet peittyvät kuvakasojen alle

Vuodesta 2011 olen ollut itse mukana tässä mobiilimyräkässä ja tiedän, että laitteita oppii käyttämään vain niitä kokeilemalla ja kouluissa onkin opittu jo paljon. Tavallista on ollut, että kivojen projektien jälkeen laitteet täyttyvät kuvista ja videoista, joita ei saa laitettua minnekään. Ammatillisessa koulutuksessa oli helpompaa luoda opiskelijoille omia epävirallisia pilvikansioita mutta alakoulussa tulee helposti mieleen, että vihkoissa asiat sentään kulkeutuvat kotiinkin, ja niistä on helppo kerrata kokeeseen.

Mobiilimyräkkä vahvistuu pilvissä

Viimeinkin myös peruskouluissa otetaan käyttöön pilvipalveluita! Ne vahvistavat mobiilipedagogiikan juonta etenkin kouluissa, joilla ei ole ollut mahdollisuutta 1:1 laitteisiin. Jo ennen mobiilimyräkkää työskentelin itse pilvessä, minkä vuoksi palveluiden odottaminen kouluille on tuntunut erityisen pitkältä. Sittemmin olen testaillut niitä opettajien kanssa ja yhdessä ollaan tuskailtu milloin minkäkin ominaisuuden puuttumista. Pilvipalvelussa pystyt tallentamaan, tuottamaan, muokkaamaan, jakamaan ja kommentoimaan tuotoksia, mikä tekee niistä myös monipuolisen arvioinnin välineen. Office365, Google Suite (Gafe) ja Peda.net ovat yleisimmät peruskoulujen käyttämät palvelut tällä hetkellä ja toimivat koko ajan paremmin. Showbie’ta käytetään näiden ohella monesti kouluissa, joissa kaikilla on iPadit.

Videoita, koodaamista, robotiikkaa

Ensinäkemältä en ajattelisi, että videot, koodaaminen ja robotiikka jotenkin liittyisivät toisiinsa. Jos asiaa hetken miettii, voi alkaa pyöritellä päässä tehtävänantoa, jossa

  • rakennetaan oma robotti tai tutustutaan valmiiseen kaveriin, vaikka Spheroon,
  • koodataan robotti tekemään haluttuja asioita ja
  • videoidaan projektin parhaat palat esitykseksi, joka
  • jaetaan oman koulun pilvipalvelussa nähtäväksi, kommentoitavaksi ja arvioitavaksi.

Aiheen ja oppilaiden mukaisesti robotti voi kulkea runoreittiä, kestävän kehityksen tietä, kertolaskukujaa pitkin tai erilaisia muotoja piirtäen. Tärkeää on tavoite ja selkeä tehtävänanto, sekä se että on mietitty, miten toiminta organisoidaan luokassa. Onko kaikilla omat laitteet, tehdäänkö töitä ryhmissä, pisteissä ja onko meillä aikaa tunti kerrallaan vai koko päivä tai kaksi?

Mobiilitotaalilaiset haluavat oppia

Ilonan Mobiilitotaali-verkkokoulutuksessa opettajat opiskelevat mobiilioppimisen mahdollisuuksia live-verkkosessioissa, sekä verkkomateriaalien avulla.

Pyysin osallistujia tekemään aluksi työpareina henkilökohtaisen ja koulun kehittämissuunnitelman vastaamalla kysymykseen “Mitä haluamme oppia”? Opettajat haluavat oppia reflektoivan itsearvioinnin tapoja, robotiikkaa, pilvipalveluiden hyödyntämistä, koodaamista ja paljon paljon kaikkea. Tässä Raikun koulun energinen suunnitelma, jossa ei kaihdeta kädentaitojen ja digitaalisuuden yhdistämistä:

Mobiilitotaali pähkinänkuoressa

  • Opetushallituksen rahoittamaa opetustoimen ja varhaiskasvatuksen henkilöstökoulutusta
  • Tavoitteena on vahvistaa opettajien pedagogista TVT-osaamista OPS:in laaja-alaisen osaamisen taitoalueilla 1-5 toiminnallisesti ja yhteisöllisesti etänä opiskellen.
  • 5 koulutusosiota
  • 10 opintopisteen verran työskentelyä mobiilioppimisen parissa.
  • 22 osallistujaa
  • 11 koulupaikkakuntaa Kirkkonummelta Kärsämäelle

CE2A7788-ilona-tero-ahonen

Pauliina Venho
asiantuntija, kouluttaja
040 1264834
pauliina [at] ilonait.fi

 

Kommentit:

  1. Muutos on niin iso, että se vaatii monenlaista uutta osaamista ja ennenkaikkea yhteistyötä.
    Se TVT-strategian kirkastaminen kunnassa/oppilaitoksessa lienee se ensimmäinen juttu?

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *