Luovuuden lähettiläät

Tuoteuutiset, Yleinen

Tykkään pohtia tehtäviä, joita annan koulutettavilleni. Haluan, että ne ovat mielekkäitä ja inspiroivia. Haluan, että he voisivat ottaa niistä mallia itsekin. Koska koulutettavat ovat yleensä aikuisia, toivon, että he uskaltaisivat myös muokata tehtäviä niin, että ne hyödyttävät heitä mahdollisimman paljon juuri nyt. Haluaisin, että heillä olisi rohkeutta olla luovia omassa oppimisessaan ja opetuksessaan.

Mietin usein, mitä tarvitaan luovuuden kirvoittamiseen? Mitä tarvitaan hyvään tehtävänantoon? Mitä tarvitaan siihen, että alkaa syntyä ideoita ja tuotoksia? No, ainakin aikaa ja rohkeutta ihmetellä ja kysyä, sekä etsiä tietoa. Inspiroivat ja hyvät työvälineet auttavat tuotosten syntymisessä. Kyllä tarvitaan myös suunnitteluapua, on mahtavaa saada tehdä yhdessä. Luovaa tuottamista ja ongelmanratkaisua pelkäämätön opettaja rohkaisee oppilaitaan etsimään, kysymään, pohtimaan, tekemään, jakamaan ja rakentamaan asioita itse ja porukassa. Sen seurauksena oppilas kysyy perjantaina: Voidaanko me jatkaa tätä heti ensi viikolla!

On mielenkiintoista seurata, miten kolme suurta, Adobe, Apple ja Microsoft, edistävät omien tuotteidensa kautta sekä luovan tuottamisen, että luovan ongelmanratkaisun tärkeää jalkautumista koulumaailmaan.

Jokainen voi olla luova tuottaja

Viime viikon Keynotessa Chigagossa Apple esitteli Everyone Can Create-ohjelman, jonka tavoitteena on tutkimisen, ongelmanratkaisun, vuorovaikutuksen ja luovan tuottamisen edistäminen. Apple tuottaa lähiaikoina ohjelmaan liittyvän materiaalin, joka sisältää oppaita, tuntisuunnitelmia, ideoita ja esimerkkejä opettajille ja oppilaille. Luovan työn tuotoksia ovat itse tuotetut videot, kuvat, digitaaliset piirrokset ja musiikki. Suuren huomion sai uusi edullisempi iPad-malli, joka tukee Applen omaa kynää. Jälleen kerran iPad tuntuu olevan entistäkin parempi työkalu piirtämiseen, maalaamiseen ja suunnitteluun.

Yksi digitutoreita koulutuksissamme pohdituttava kysymys on: Milloin koulujen laitteisto alkaa olla sillä tasolla, että todellinen muutos on mahdollista? Kysehän ei ole siitä, etteikö näitä sovelluksia ja laitteita ole maailma täysi, vaan koska ne saadaan oikeasti koulujen käyttöön.

Luovaa ongelmanratkaisua edistämässä

Adoben tuottaman kansainvälisen selvityksen mukaan koulujen opetussuunnitelmissa ei ole tarpeeksi painotettu luovaa ongelmanratkaisua. Kansainvälisesti katsoen mm. standardoidut testit vievät pohjaa tutkivan oppimisen käytännön toteutuksilta, niillä kun mitataan sekä oppilaan, että opettajan suoriutumista. Meillä Suomessa uusi opetussuunnitelma suorastaan pursuaa mahdollisuuksia tutkivaan, monilukutaitoa tukevaan ja luovaa tuottamista edistävän oppimiseen. Suomessa esteeksi mainitaan usein ajan puute. Toisaalta opettajat, jotka ovat saaneet omassa organisaatiossaan toteuttaa projekteja luovasti vapaampien tuntikehysten puitteissa, kertovat kiireen tunteen katoavan, kun kaikki saavat oikeasti keskittyä tekemiseen. Ja tässäkin asiaan vaikuttaa se, että työvälineet ovat käytössä pidempään kuin yhden tunnin ajan.

Adobe on perinteisesti halunnut omilla tuotteillaan tukea luovuutta. Photopshopin, Indesignin ja Dreamweaverin oheen Adobe on luonut Spark-tuoteperheen, joka on avoimesti kaikkien käytettävissä ja huhtikuussa opiskelijat saavat ilmaiseksi käyttöön Sparkin premium-ominaisuudet. Adobe on tuomassa kouluihin myös uuden koulu-ID:n, jolla mahdollistetaan Adoben pilvipalveluiden käyttö alle 13-vuotiaille.

Saadaanhan me jatkaa tätä ensi viikolla?

Olin viime viikolla meidän sertifioidun Minecraft Education Edition-kouluttajan, Teemun, mukana pääkaupunkiseudun Mine-kiertueella, jonka Ilona järjesti yhteistyössä Microsoftin kanssa. Helsingin Pakilassa oli mukana opettajien lisäksi parisenkymmentä vitosluokkalaisia oppilasta. Suuri osa heistä oli rakentanut Minecraftissa aiemminkin. Teemu antoi tehtäväksi selvittää tai kerrata, mitä tarkoittivat akvedukti, amfiteatteri, yhteiskuntaluokat ja tieverkosto antiikin Roomassa. Tämän jälkeen jokaisen parin piti yhdessä rakentaa nämä asiat Minecraftissa ja jos aikaa jää, niin tehdä oma kiertoajelu rakennelmien ympärillä niiden tultua valmiiksi. Rakennelmat olivat huikeita ja työskentely todella intensiivistä. Yksi oppilaista selitti minulle, miten vesi tulee hänen rakentamastaan vuoristosta akveduktiin ja kulkee sitä pitkin kaupunkiin. Muutama pari ehti rakentaa oman kiertoajeluradan ja useampi oppilas kysyi tunnin rakentamisen jälkeen, että saadaanhan me jatkaa Rooman rakentamista ensi viikolla! Tällä välillä opettajille oli jo tullut useita ideoita siitä, mitä kaikkea Minecraftissa voisikaan yhdessä rakentaa ja tehdä. Ympäristö monenlaisine ominaisuuksineen suorastaan pakotti ryhtymään luovaan työhön ja kaikki tuotokset olivat erilaisia.

Akvedukti, amfiteatteri ja kiertoajelu!

Tavataan ITK:ssa!

Ensi viikolla on taas keväiset ITK-päivät, jossa teknologioista kiinnostuneet opetusalan ihmiset kohtaavat toisiaan, testailevat uutuushärpäkkeitä ja jakavat omia kokemuksiaan. Ilona on mukana omalla ständillään, joka tänäkin vuonna pyrkii innostamaan luovaan tuottamiseen, ammatilliseen kehittymiseen ja hyvien kysymysten esittämiseen. Kenties voimme auttaa sinua jonkun luovan ongelman ratkaisemisessa. Joka tapauksessa olisi kiva tavata ja jutella!

 

Innostu Minecraft Education Edition:ista: https://sway.com/lliZxGJSkjuilTPg

Katso Apple Keynote, Everyone can create: https://www.apple.com/apple-events/march-2018/

Tutustu: http://ilonait.fi/apple-opetuksessa/

Adoben teettämä tutkimus luovan ongelmanratkaisun tärkeydestä: http://news.adobe.com/press-release/creative-cloud/creative-problem-solving-skills-are-key-tomorrows-jobs-todays

Ilona on Adobe.ratkaisujen virallinen jälleenmyyjä: https://kauppa.ilonait.fi/web/tuote-osasto/lisenssit/

Ilkka Halava ja “jälkiteollinen artistiyhteiskunta”, Ilonan Bett-seminaarin puheenvuoro, jossa luovuudella on vahva rooli: https://ilonait.fi/bett2018_bm1/

CE2A7788-ilona-tero-ahonen

Pauliina Venho
asiantuntija, kouluttaja
040 1264834
pauliina [at] ilonait.fi

 

 

Nämä saattavat kiinnostaa

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *