Bett-kouluvierailulla Harlow Collegessa

Yleinen

Bett-reissuilla messujen ohessa parasta antia ovat kouluvierailut. Tänä vuonna pääsin luotsaamaan ryhmäämme Harlow-collegeen, joka on ammatillinen oppilaitos Essexissä. Harlow:ssa voi opiskella monipuolisesti eri ammattialoja tutkintojen, oppisopimuskoulutuksen ja henkilökohtaistetun opetussuunnitelman luodessa rakenteet opiskelulle.

  • 2500 16-18-vuotiasta nuorisopuolen opiskelijaa
  • 1300 aikuisopiskelijaa
  • 220 opettajaa

Vierailimme mm. puualan työsalissa, jossa opiskelijat tekivät omia kädentaidon portfolioita Padlet-alustalle. Opettaja oli tehnyt kaikille omat Padletit, joihin hän lähetti tehtäviä sitä mukaa kun opiskelijat saivat niitä tehtyä. Opiskelijoiden töiden edetessä Padleteille ilmestyi kuvia, videoita ja tekstiä tehdyistä töistä. Salista löytyi paljon myös qr-koodeja erilaisiin opiskelijoiden tuottamiin ohjevideoihin.

Kiltakoulumainen toimintatapa inspiroi selvästi paljon sekä opettajaa että opiskelijoita. Sinänsä on hyvä muistaa, että opettajan tekemä ja jakama tiedosto on hänen omistuksessaan. Itse kannatan yleensä sitä, että  oppilaat luovat omat tiedostonsa itse ja jakavat ne sitten opettajalle. Näin oppimisen polku säilyy henkilökohtaisena vaikkapa opettajan vaihtuessa. Yllä kuvattuun tarkoitukseen olisi sopinut hyvin myös Luokan muistikirja, Harlow:ssa kun on käytössä O365.

Opetuskeittiössä erityisopiskelijat leipoivat perinteisiä leipäsiä ja raportoivat prosessia Showbien kautta opettajan antamien tehtävien mukaisesti. Showbie on 1:1 iPad-kouluissa suosittu ja pedagogisesti monipuolinen sovellus, jossa tehtävät, palautukset ja arviointi onnistuvat monimediaisesti joka suuntaan.

Briteille ihailtavaan tyyliin koulussa oli oma huone kouluradion tekemiselle isoine miksauspöytineen, sekä Green Screen studio media-alan ja kaikkien muidenkin käyttöön. Mietin, olisiko videoiden ja äänitallenteiden tekeminen briteissä jo niin perustoimintaa, että se muuten Bett-messuilla loisti poissaolollaan verrattuna vaikkapa ohjelmointiin liittyviin ratkaisuihin.

Harlow College on ollut vuodesta 2017 Apple Distinguished School, jossa jokainen 16-18-vuotias opiskelija saa henkilökohtaisen iPadin työvälineekseen. Applen laitteita on hyödynnetty Harlow’ssa jo usean vuoden ajan mutta parina viime vuonna mobiilioppiminen on otettu tiiviimmin osaksi koko oppilaitoksen pedagogista strategiaa.

 

Mobiililaitteiden pilotointi aloitettiin liiketalouden ja median opiskelijoiden kanssa ja sen seurauksena alettiin järjestää myös digifestivaaleja, joissa opettajat jakavat omaa osaamistaan toisilleen. Nyt toiminta on laajentunut kaikille aloille. Lisäksi on nimetty Digital top 10, eli kymmenen digisovellusta, joiden pedagoginen käyttö jokaisen Harlow Collegen opettajan on vähintään osattava. Sovelluslista oli suomalaisittainkin hyvin tuttu ja järkevä. Visualisointi on myös hyvä tapa tehdä välineitä kaikille näkyväksi ja auttaa ensiaskelten ottamista. Usein näkee kymmenien sovellusten listauksia, joista teknologioiden hyödyntämistä aloittelevan opettajan on hankala saada kiinni. Kiteyttäminen on taitolaji tässäkin asiassa!

 

Pauliina Venho

asiantuntija, kouluttaja
040 1264834
pauliina [at] ilonait.fi

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *